Sidor

söndag 24 april 2016

Vem gör dina kläder?

Idag är det tre år sedan klädfabriken Rana Plaza i Bangladesh rasade ihop och dödade över 1000 människor och skadade ännu fler. Som en reaktion på denna tragiska händelse startade rörelsen Fashion Revolution som vill att vi ska börja bry oss om hur våra kläder görs. Vem gör våra kläder? Jag försöker göra mer och mer kläder själv. Lillkillen har en garderob som till största delen är hemsydd (när det gäller innekläder) och jag har också börjat sy mer och mer åt mig själv.
På bilden poserar jag med en nysydd trikåtröja. Den har rynk i ena sidan och 3/4-ärm. Mönstret är egenritat och tyget är köpt från Tyyne-Esteri. Byxorna är dock köpta i butik och dessutom i en lågpriskedja. Nu säger jag inte att just dessa byxor behöver ha blivit producerade under dåliga förhållanden, snarare är väl problemet att jag inte har någon aning alls om hur de är gjorda! Så ja, jag gör mina egna kläder men med vissa begränsningar. Vissa plagg vill jag inte sy, andra kan jag inte sy. Men jag gör så gott jag kan och ska också börja tänka mera på de plagg jag köper färdigsydda - mer kvalitet och etiskt tänkande helt enkelt!

1 kommentar:

  1. Snygg tröja! Jag köper bara strumpbyxor och underkläder nytt. Resten blir från loppis. Drömmen för mig hade varit att sy mina kläder själv men men :P

    SvaraRadera