Sidor

söndag 17 januari 2016

Par i trosor

Jag, liksom många andra, har garderoben full av a) utslitna favorittrosor som en gång i tiden suttit bra och b) illasittande trosor. Och eftersom favorittrosorna är inköpta på H&M någongång i början av årtusendet så går det inte att bara gå och köpa nya av samma modell, för den modellen finns så klart inte längre. Att återigen gå på jakt efter "den perfekta trosan" lockar inte alls så nu har jag istället bestämt mig för att försöka sy egna trosor, gamla favorittrosan fick bidra med mönster. (Här får man lite tips om hur man syr och också länkar till ett par gratismönster) Jag valde att inte klippa isär trosan utan istället rita runt, det går om man har lite tålamod och drar lite i sömmarna för att se om de är raka eller kurvar och tänker på att lägga till sömsmån och sånt. Fördelen med att ha kvar en ihopsydd förlaga är att man då kan måtta trosresåren mot den när man funderar på hur lång bit man ska klippa! Först ut ett rosa par och sedan ett karamellmönstrat som fått vissa ändringar, bl.a. fick de bli lite högre.
Trosresåren ja... Senast jag besökte lokala sybehörsparadiset passade jag på att köpa med mig tre olika sorters trosresår. Lila, vit och svart. De är lite olika breda och har lite olika stretch så jag passade på att testsy dem, därav olika färg på resåren i midja och benslut. Nu ska jag använda och tvätta de här ett par gånger och se vilken modell jag tycker är skönare i användning och se hur resåren beter sig. Sen blir det nog flera :) 

3 kommentarer:

  1. Kul att du också kommit igång med trossömnad! Jag sydde mig nog 10-15 par i somras, nu använder jag nästan inga andra. Kan tipsa om vikresår ifall du inte provat det, det tyckte jag var absolut smidigast och blev snyggast.

    SvaraRadera
  2. Alltså, du syr så sjukt mycket och fint! Jag provade sy en jerseyklänning till min dotter och hon har på sig den men man skulle önska att hon inte hade det... Fick aldrig till vilken söm jag skulle ha fast jag provade maskinens alla (70/80 tals Bernina men det borde inte hänga på maskinen). Sydde i alla fall men fick en söm som inte gick att sprätta. Gav inte mersmak direkt.

    SvaraRadera