Sidor

onsdag 19 augusti 2015

Raglanens revansch

Förra experimentet med raglantröja åt lillkillen gick ju så där, den var ju så stor så kanske han kan ha den om ett halvår eller så, eller så är den fortfarande för bred men med för korta ärmar då. Vi får se. Den här gången utgick jag från ett mönster som jag hittade hemma i Ottobre 1/2012, i storlek 110 (minsta storleken). Först minskade jag ner den till en 98 och sedan tog jag ännu bort flera centimeter på bredden från såväl fram- och bakstycket som ärmarna. Jag måttade mot mitt vanliga tröjmönster för att få det någorlunda rätt. Slutresultatet är helt okej, ärmarna är kanske lite korta men det är ju lätt fixat. Det här mönstret kan jag bra tänka mig att sy efter igen men jag tror ändå att jag föredrar vanliga tröjor. Omväxling förnöjer ju ändå så det är kul att ha alternativ!
ps. Blev tipsad om raglanmönstret i Ottobre 4/2012 men den tidningen har jag ännu inte fått tag på, om jag gör det kanske jag ännu testar det för att se om jag hittar det ultimata mönstret...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar