Sidor

lördag 7 mars 2015

Trollkarlens hjälpreda

Nu när jag har sytt kläder åt lillkillen ett tag kände jag att det var dags att testa något nytt - att sy åt mig själv! Senast jag köpte nya tyger fick ett par meter reatyg slinka med just med tanke på mig själv. Reatyger så jag skulle våga experimentera med dem! Det här varmrosa kanintyget, som heter något i stil med trollkarlens hjälpreda, var just ett sådant.

Mönster är ju bra att ha om man ska sy, men vuxenmönster äger jag inte. Jag kollade i några mönstertidningar i butiken och biblioteket, men hittade inget som kändes rätt. Så jag plockade fram en bekväm t-shirt från skåpet och ritade av den. Eftersom det inte var såå himla enkelt att få ärmar och ärmhål bra så testsydde jag först mönstret, alla sömmar med snabb raksöm och tyget från makens kasserade tröja (jag besparar era ögon den synen), gjorde några små ändringar och sedan satte jag saxen i kaninerna!
Jag ville absolut inte göra t-shirten för kort - alltså blev den lite för lång istället. Nåja, det går ju alltid att korta av den om det fortfarande stör efter några användningar! Annars är jag nöjd och det blir nog en till i annat tyg nästa gång jag får sytid :)

1 kommentar:

  1. Vad fin den blev! Tycker tyget var riktigt snyggt. Hittade själv en retro-klänning på loppis idag, med påskharar på :-)
    Bra att du syr nåt till dig själv också, det blir ju oftast till de små annars.

    SvaraRadera